
założycielka
Małych Rycerzy Miłosiernego Serca Jezusowego
Nowenna do Matki Bożej rozwiązującej węzły Modlitwy nie ulegają przedawnieniu! Trzy skuteczne modlitwy odmawiane przy konającym Jezu, zburz wszystkie mury - to7 DNIOWE MODLITEWNE OBLĘŻENIE JERYCHA (obecnie ofiarujemy ją za Ojczyznę)10-LETNI ROSYJSKI PROROK SŁAWIK i JEGO PROROCTWAModlitwa uniżenia - Leżenie krzyżem, skuteczna praktyka duchowa na Wielki Post i nie tylkoModlitwa za naszych wrogów - odmawiana i polecana przez charyzmatycznego kapłana śp. ks. Jana SteckiewiczaModlitwa uniżenia jako niezwykle skuteczna forma modlitwy pokutnej, wynagradzającej za nasze grzechy.7 grzechów głównych - Rachunek sumienia wg o. J. ManjackalaModlitwa i Litania do Najświętszej Głowy Pana Jezusa jako przybytku Bożej MądrościKORONKA EGZORCYZMOWA i MODLITWY OBRONNE
2021-08-14
Intencje na 9 mszy św. Te intencje od 15-23.08.2021 "O miłosierdzie, odwagę chrześcijańską i gorliwość apostolską dla biskupów, kapłanów, zakonników oraz całego Kościoła za przyczyną Matki Kościoła, Królowej Apostołów i Matki Kapłanów oraz całego Dworu Niebieskiego". Natomiast dziesiąta intencja 24 sierpnia - jako: "Uwielbienie i podziękowanie Panu Bogu za owoce tych odprawionych 9 mszy św. za przyczyną Matki Kościoła, Królowej Apostołów i Matki Kapłanów oraz całego Dworu Niebieskiego P.S. Wcześniej 10 mszy św. w powyższych intencjach były czytaj wiecej
2019-10-06
Błogosławiony Bartłomiej Longo (1841-1926)
Adwokat Bartłomiej Longo został beatyfikowany przez papieża Jana Pawła II w roku 1981, jego wspomnienie liturgiczne obchodzone jest 5 października. Urodził się w roku 1841 w Latiano niedaleko Brindisi. Na wiarę katolicką nawrócił się dzięki wstawiennictwu [Najświetszej] Maryi Panny po latach oddalenia, kiedy to oddawał się nawet spirytyzmowi. Po nawróceniu postanowił poświęcić całe swoje życie Maryi i szerzyć kult maryjny, zwłaszcza poprzez odmawianie różańca świętego. Założyciel sanktuarium Królowej Różańca Świętego w Pompejach był bardzo oddany siedmiu archaniołom, do których przynależy św. Michał, jego wielki obrońca. Przyczynił się nawet do wzniesienia ołtarza poświęconego św. Michałowi i pozostałym największym duchom stojącym w pogotowiu przed tronem Bożym, a także zlecił mistrzowi Loyeriniemu namalowanie obrazu nazwanego Il momento dopo la vittoria angelica [Chwila po zwycięstwie aniołów]. Ołtarz ku czci siedmiu archaniołów został poświęcony 7 maja 1891 roku przez biskupa Noli, monsignore'a Angella Renzulla. Nadzwyczajne są świadectwa, które Bartłomiej Longo pozostawił w odniesieniu do siedmiu pierwszych towarzyszy Pana. Wszystkie modlitwy, świadectwa, dokumenty, oracje, zapiski itd. błogosławionego Bartłomieja Longo na temat siedmiu archaniołów zostały zaaprobowane przez władze kościelne. List czcigodnego ojca (prok.) Alberta Lepidiego OP. Mistrza świętego pałacu apostolskiego w Rzymie do kawalera Bartłomieja Longo:
Najszanowniejszy Panie kawalerze Bartłomieju Longa Czytałem Pana książeczkę na temat św. Michała Archanioła i innych świętych duchów; nie znalazłem tam niczego, co mogłoby kłócić się z doktryną. Jeśli chodzi o pytanie, czy przedstawienie tego publicznie jest odpowiednie w naszych czasach - również tutaj nie znajduję żadnych przeciwwskazań. Pański tekst jest prosty i wydawany po to, by przedstawić wielki obraz anielskich duchów w sanktuarium w Pompejach. Posyłam Panu wyrazy prawdziwego podziwu i wielkiego oddania, życząc powodzenia w Pańskim dziele. Watykan, 10 lutego 1907 roku.
Błogosławiony wydał w swojej szkole drukarskiej w roku 1903 przede wszystkim broszurkę San Michele Arcangelo e gli altri Santi Spiriti Assistenti al Trono di Maria [Święty Michał Archanioł i pozostałe święte duchy trwające przed tronem Maryi]. Książeczka została później przedrukowana przez polskiego uczonego, ojca Justyna z Miechowa, zwanego również „miechowskim", który w dziele zatytułowanym Discursus praedicabiles super Litanias Lauretanas [Kazania o litanii loretańskiej], przy rozważaniu numer 372 i następnych, dotyczących inwokacji do Regina Angelorum [Królowej Aniołów], mówi krótko o imionach siedmiu archaniołów. Przywołuje ponadto autorytet innych autorów, których poznaliśmy, a którzy nie dodają niczego nowego w stosunku do naszego dzieła i dzieła Gennara Radentego, który napisał traktat Sant'Angelo Custode e i ss.mi Sette Spiriti Assistenti [Święty Anioł Stróż i siedem najświętszych duchów towarzyszących]. Nie pozostaje nam nic innego, jak przedstawić znaczną część teorii błogosławionego Bartłomieja Longo na temat siedmiu aniołów trwających przy tronie. Książeczka błogosławionego adwokata zaczyna się słowami:
Dzień 8 maja roku 1883 jest pamiętny w historii sanktuarium w Pompejach, ponieważ tego dnia został poświęcony pierwszy dzwon powstającego kościoła i zostało na nim umieszczone imię: Maryja Różańcowa. To tego dnia usłyszano pierwszy dźwięk świętego brązu, który pozdrawiał Maryję. To wtedy po raz pierwszy w południe została wspólnie odmówiona modlitwa do Panny z Pompejów, zatytułowana Akt miłości do Maryi. Modlitwa odmówiona tego dnia o tej konkretnej porze, rozpowszechniona w naszej wspólnocie, dała początek Błaganiu do silnej Królowej Różańca z Pompejów, które w południe 8 maja i w pierwszą niedzielę października rozbrzmiewa we wszystkich krajach na ziemi, w tak wielu językach i tak wielu kościołach oraz salach modlitewnych, gdzie czczony jest cudowny obraz Królowej Różańca Świętego z Pompejów. Teraz ogłaszam, co uczyniłem: Różaniec i Nowe Pompeje, nadzwyczajne święto, które będzie obchodzone 8 maja tego roku po chrzcie pierwszego dzwonu. I ujawnię mój dawny plan, by uczcić chwalebnego Michała Archanioła, poświęcając mu pewnego dnia jeden ołtarz w tym kościele. Minęły cztery lata. W kwietniu 1888 roku, w tym samym okresie: Różaniec i Nowe Pompeje, zapowiadając święto 8 maja, publicznie oddałem cześć św. Michałowi Archaniołowi i powierzyłem mu opiekę oraz straż nad sanktuarium w Pompejach, a także obronę wszystkich dzieł powstającego miasta - Nowych Pompejów. Otwarcie powziąłem obietnicę, że pewnego dnia, w nieodległej przyszłości, wzniosę tu ołtarz ku czci tego księcia straży niebieskiej. Bóg zechciał, by 8 maja tego samego roku 1888, w dwunastą rocznicę dnia, w którym wbudowano pierwszy kamień świątyni w Pompejach, został zainaugurowany kult księcia wszystkich książąt niebieskich, a także by najpotężniejszy archanioł został ogłoszony stróżem sanktuarium dzieł dobroczynnych, związanych z sanktuarium i miastem na nowo powstającym do życia. Przy tej okazji Pan pomógł mi podyktować modlitwę, jaka odmówiona zostanie po raz pierwszy 8 maja roku 1888 przez przynależących do nowej świątyni, tak aby na wszystkich rozciągnąć ochronę św. Michała i by wszyscy odczuli dobroczynne skutki jego potężnej opieki. Modlitwa ta nosi tytuł: Invocazioni a San Michele Arcangelo difensore e custode del Santuario di Pompel, [Wezwania do św. Michała Archanioła, obrońcy i stróża sanktuarium w Pompejach]. Od tego dnia Wezwania do św. Michała Archanioła stały się popularne, znane wszystkim oddanym Królowej Różańca Świętego z Pompejów rozproszonym po świecie. Powtarzają się one przez dziewięć kolejnych dni, za każdym razem, gdy chce się uzyskać jakąś łaskę przez wstawiennictwo najpotężniejszego księcia nieba. Trzy lata później ołtarz obiecany księciu aniołów był już zbudowany, z najlepszych marmurów z Francji i Włoch, w kaplicy po lewej stronie sanktuarium. 7 maja 1891 roku o godzinie, w której kardynał Monaco La Valletta, posłany przez papieża Leona XIII, konsekrował sanktuarium w Pompejach, poświęcając je Królowej Najświętszego Różańca, biskup Noli, monsignore Angello Renzullo, konsekrował ołtarz poświęcony św. Michałowi Archaniołowi i innym największym duchom trwającym przy tronie Bożym.
§ 1
KIM JEST SIEDEM DUCHÓW TRWAJĄCYCH PRZY TRONIE BOŻYM
To siedem aniołów, którzy stoją przed obliczem Wiecznego, jak ujawnił Tobiaszowi jeden z nich, archanioł Rafał, gdy powiedział: „Ja jestem anioł Rafał, jeden z siedmiu, którzy stoimy przed Panem". Istnienie owych siedmiu naj szlachetniej-szych inteligencji, które spośród wszystkich aniołów są najważniejsze, jest sprawą pewną, ponieważ zaświadcza nam o tym Pismo Święte. Prorok Zachariasz dostrzegł w duchu świecznik cały z naj szlachetniejszego złota, który podpierał siedem świec; zacieniony był dwoma drzewkami oliwnymi, które znajdowały się jedno po lewej, drugie po prawej stronie. Natychmiast zapytał on swojego Anioła Stróża, czyni są te symbole. A anioł odpowiedział: „Siedem owych [lamp] to oczy Pana, które przypatrują się całej ziemi" (Za 4, lo). Wizja Zachariasza zostaje potwierdzona przez wizję św. Jana, opowiedzianą w pierwszej księdze Apokalipsy (rozdział 4). Ewangelista ujrzał siedem lamp płonących przed tronem Bożym. Dojrzał również, że Baranek Boży ma siedmioro oczu. I tak zarówno lampy, jak i oczy Baranka - wyjaśnia ewangelista - to siedem duchów, które trwają przy Bogu i jako Jego posłańcy czy ambasadorowie wędrują po całej ziemi. Zostały zatem wskazane ich cechy szczególne, są oczami Boga i Jezusa, płonącymi lampami. Dwóch z nich, Gabriel i Rafał, nazwani są wręcz oliwkami pokoju (filii olei). Ich wspólnym zadaniem jest podziwianie i błogosławienie nieskończonej hojności Boga i czułości serca Jezusa; przedstawianie z wielką gorliwością i pilnością naszych potrzeb Bogu, Ojcu i Stwórcy wszystkiego; wykonywanie planów ojcowskiej opatrzności Bożej i miłości Jezusa Chrystusa; czuwanie nad nami i trwanie blisko nas oraz uzyskiwanie dla nas potrzebnych łask. Ewangelista przywołuje owych siedmiu aniołów, aby wyprosili łaskę i pokój dla wiernych. Wnioskuje się stąd, że owych siedmiu najwyższych książąt ma szczególną moc, by towarzyszyć nam, śmiertelnikom.
§ 2
IMIONA SIEDMIU ANIOŁÓW Imiona owych siedmiu aniołów są następujące:
1. Michał, co oznacza „Któż jak Bóg?" (Quis ut Deus?), jest wodzem i księciem straży Bożej, który pokonał Lucyfera i jego aniołów.
2. Gabriel - co oznacza moc Bożą (Fortitudo Dei) - jest aniołem wcielenia, który został posłany Zachariaszowi, św. Józefowi i Maryi Pannie.
3. Rafał - lekarstwo Boże (Medicina Dei) - to archanioł, który prowadził Tobiasza i uzdrowił jego ojca ze ślepoty, napełniając go wszelkimi dobrami duchowymi oraz doczesnymi. Był aniołem uzdrowienia dla ludzi, do niego zwracamy się, by zachować lub ponownie zyskać świętość.
4. Uriel - ogień Boży lub światło Boże (Ignis Dei) - to anioł, który oświeca umysły ludzi, przekazując im poznanie Boga, rozpala serca, poruszając je miłością do Niego.
5. Schealtiel - oznacza modlitwę Bożą (Oratio Dei) - jest aniołem, który skłania ludzi do modlitwy i przedstawia Panu nasze prośby.
6. Jehudiel - oznacza wielbienie Pana i spowiedź Bożą (Laus et Confessio Dei) - to anioł, który zachęca ludzi, by spowiadali się Bogu i wychwalali Go, głosili imię Boga i Jego chwałę na całej ziemi.
7. Barachiel - oznacza błogosławieństwo Boże (Benedectio Dei) - to anioł, który zapewnia nam dobrodziejstwa Boże, będące błogosławieństwem, i skłania nas do błogosławienia Bogu i dziękczynienia Mu. Przynosi on z nieba błogosławieństwo naszym osobom, naszym dziełom, naszym polom działania. A u kresu tego życia anioł Barachiel przynosi zwycięzcom wieniec chwały, który jest najwyższym błogosławieństwem Bożym.
Imiona Michała, Gabriela i Rafała wspomniane są, ze szczególną czcią, w Piśmie Świętym. Święty Ambroży i inni pisarze, opierając się na czwartej Księdze Ezdrasza i starożytnej tradycji, przypisują czwartemu aniołowi imię Uriel. Imię Schealtiela wywodzi się z Księgi Rodzaju (21). Imię szóstego, Jehudiela, z Księgi Wyjścia (23), i wreszcie siódmego, Barachiela, z Księgi Rodzaju (18). Kto kierowany miłością chciałby pogłębić studia na temat imion i zadań owych siedmiu anielskich duchów, może sięgnąć do nieśmiertelnego dzieła uczonego polskiego dominikanina, ojca Justyna z Miechowa, które zatytułowane jest Discursus Praedicabiles Super Litanias Lauretanas Beatissimae Verginis Mariae in duos thomos distribuiti, studio et opera P. Fr. Iustini Miechiviensis, Poloni, Ordinis Praedicatorum [Kazania o litanii loretańskiej Najświętszej Panny Maryi w dwóch tomach, studia i dzieło ojca brata Justyna Miechowskiego, Polaka z zakonu kaznodziejskiego]. W kazaniu 381, na temat inwokacji do Królowej Aniołów, można odnaleźć pełną analizę wszystkiego, co tutaj zostało przedstawione jedynie skrótowo. Również ojciec P. Berry, który napisał zaaprobowane dzieło o aniołach, mówi o siedmiu duchach anielskich. Także wybitny doktor teologii, monsignore Boudon, wielki archidiakon Evreux, w swoim uczonym dziele zatytułowanym La devozione ai nove Goni dei Santi Angeli, przetłumaczonym z języka francuskiego w roku 1853 przez kapłana z diecezji w Brescii, pisze obszernie o siedmiu świętych duchach. Wszyscy ci znani autorzy oprócz imion siedmiu aniołów wyjaśniają również ich zadania i charakterystyczne cechy ich objawień. Jednak tym, który z największą uwagą zebrał wszystkie nauki związane z siedmioma świętymi duchami i opisał je z pełną miłości pilnością, był święty i uczony kanonik neapolitański Gennaro Radente. W swojej złotej księdze pod tytułem Il Santo Angelo Custode e i ss.mi Sette Spiriti Assistenti al Trono di Dio [Święty Anioł Stróż i siedem najświętszych duchów trwających przy tronie Bożym], wydanej w Neapolu w roku 1767, odtworzył on wszystkie teorie św. Tomasza, św. Bonawentury i innych świętych doktorów, przedstawione już w uczonych księgach kanonika Giovanniego Marangoniego Vicentina, wydanych w Rzymie w roku 1736 pod tytułem Dei Santi Angeli Custodi, opera ascetica, teologica e istorica [O świętych Aniołach Stróżach, dzieło ascetyczne, teologiczne i historyczne].
§3
KULT SIEDMIU ŚWIĘTYCH DUCHÓW
JEST PRADAWNY I POWSZECHNY W KOŚCIELE
Oprócz wspomnianych wybitnych pisarzy i ich dzieł (Miechowski, Berry, biskup Boudon, kanonicy Radente i Marangoni) również bardziej współcześni autorzy dostarczają dowodów na starożytność i powszechność kultu siedmiu duchów anielskich w Kościele. Spośród wielu książek wspomnimy o jednej - dziele księdza Debrosse'a, przeora seminarium w Bordeaux, w wersji włoskiej w przekładzie księdza Pietra Bazettiego - zatytułowanym Il Mese Angelico, ossia, la divozione alfa Regina ed ai Nove Cori degli Angeli, a także o innej książce: Le apparizioni degli Angioli sulla terror raccolte dalie divine Scritture [Objawienia aniołów na ziemi, zebrane w świętych tekstach], wydanej w Brescii w roku 1860 za zgodą biskupa. Oprócz przedstawienia imion siedmiu duchów oraz ich zadań autorzy wyjaśniają, w jakich kościołach owych siedmiu świętych duchów jest szczególnie czczonych. Opisują także sposób, w jaki przedstawieni są aniołowie na obrazach. W Palermo, pisze ojciec Berry, znajduje się kościół poświęcony siedmiu duchom. Przy kościele powstało nawet pobożne bractwo ku ich czci, do którego od 1516 roku zapisywała się cała arystokracja Palermo. We wspomnianym kościele również od roku 1516 znajdują się obrazy owych siedmiu aniołów opatrzone odpowiednimi imionami, symbolami i wyobrażeniami, które wyjaśniają ich zadania. Ojciec Berry przekazuje, że również w Antwerpii i innych miejscach znajdują się kościoły poświęcone siedmiu aniołom. Zwłaszcza w Rzymie, w termach Dioklecjana, Juliusz m zlecił wybudować kościół poświęcony św. Maryi od aniołów, który został poświęcony w roku 1567 przez Piusa iv. W kościele tym znajduje się wizerunek Maryi otoczonej przez owych siedmiu aniołów, którzy nie zostali podpisani imionami, ale umieszczono wskazujące ich zadania. W Gaecie król Ferdynand ii, po tym jak przyjął Piusa Ix, wygnańca z Rzymu, zlecił malarzowi Bonicie namalowanie wielkiego obrazu przedstawiającego Niepokalaną, u stóp której stoi w wieńcu siedmiu świętych duchów trwających przed tronem Bożym. Każdy z nich ma szczególny symbol objaśniający jego zadanie. Wreszcie w sanktuarium w Pompejach poświęconym Królowej Zwycięstw wybitnemu artyście z Bergamo, Loyeriniemu, zlecono namalowanie owych siedmiu świętych duchów na wielkim płótnie, które dominuje nad ołtarzem św. Michała. Zostali oni przedstawieni w zupełnie nowy sposób. Forma jest tu klasyczna, idea zaś biblijna, zainspirowana Apokalipsą. Obraz ma tytuł: Chwila po zwycięstwie aniołów. Modlitwa do siedmiu świętych duchów stojących w gotowości przed tronem Bożym, by błagać o pokój O duchy najszlachetniejsze i najpotężniejsze wiecznego królestwa Bożego, o najwyższe inteligencje, płomienie najczystszej miłości, którzy płoniecie nad przepaścią niedostępnego światła, jakie kształtuje tron Najwyższego, pozdrawiam was. Wy jesteście owymi najwyższymi książętami, najwyższymi ambasadorami Króla królów, którzy bardziej od innych trwacie w bliskości tronu Wiecznego, posłani, by przemierzać ziemię i nieść łaskę Bożą oraz pokój wiernym. O archaniołowie święci, wy ogłosiliście w Betlejem pokój ludziom dobrej woli i zawsze i wszędzie przynosicie śmiertelnikom łaskę niebieską oraz pokój serca. Ach! Wybłagajcie dla nas u Jezusa, Księcia Pokoju, i Maryi, Królowej Miłosierdzia, która postawiła swój tron w dolinie Pompejów, te cenne dary, których nie może ofiarować świat: łaskę i pokój. O pokój prosimy was, aniołowie pokoju: pokój w duszach naszych, pokój w rodzinach, pokój wśród narodów, pokój w Kościele Jezusa Chrystusa; pokój zwłaszcza dla wszystkich tych, którzy przyczynili się do budowania sanktuarium w Pompejach. O wybrane i najczystsze duchy, trwające wokół tronu Maryi, waszej Królowej, płomień jej Niepokalanego Poczęcia odbija się w najczystszym, przejrzystym oceanie światła waszego umysłu i czyni was jeszcze piękniejszymi i milszymi w naszych oczach. Ach, przez miłość, jaką macie dla Maryi, waszej Królowej, opiekujcie się w każdej chwili nami oraz naszymi domami i strzeżcie papieskiej bazyliki Różańca w Pompejach. Przepędzajcie szatana i wszystkich naszych nieprzyjaciół, widzialnych i niewidzialnych. Umacniajcie nas w wierze, rozpalajcie nas w modlitwie, napełniajcie nasze dusze czystą miłością Bożą. Sprawcie, byśmy zapomnieli o sobie samych, zyskajcie dla nas ducha ofiary i oddania Bogu, który jest pokojem. Przybywajcie nam w potrzebie, leczcie nas w chorobie, chrońcie nas waszym silnym ramieniem. Bądźcie przy nas, pocieszajcie nas i błogosławcie nam dziś i zawsze, w życiu i śmierci. Niech tak będzie. Odmawiamy Ojcze nasz ku czci św. Michała Ojcze nasz ku czci św. Gabriela Ojcze nasz ku czci św. Rafała Ojcze nasz i trzy razy Chwała Ojcu ku czci naszego Anioła Stróża później cztery razy Chwała Ojcu ku czci pozostałych czterech aniołów trwających przy tronie Bożym.
KILKA ISTOTNYCH INWOKACJI BARTŁOMIEJA LONGO
Siedmiu świętych duchów przy tronie Maryi Uznaj (duszo moja), jaką czcią darzyły zawsze swoją Królową owe hierarchie anielskie przez sam fakt, iż Boży Syn w jej ramionach przyjął jej świętą duszę. Jaki anielski język mógłby kiedykolwiek wystarczyć, by to pojąć? Jak majestatyczne było ich działanie, gdy towarzyszyli jej w drodze ku niebu z tronem chwały? Mogę sobie tylko wyobrażać św. Michała Archanioła jako pierwszego księcia całej niebieskiej straży, a z nim pozostałych sześciu serafinów stojących w gotowości przed tronem boskości, jak zajmują miejsca w pierwszej linii straży tej, która była wspaniałym tronem i żywą świątynią Boga. Po nich cały seraficki chór niebieski, rozbłyskując wokół niej płomieniami tego kadzidła miłości, którą stale płoną, zdobiąc, jak niebieskie diamenty, jej najświętszy rydwan. Dalej cały rząd cherubinów rozpościera skrzydła swojej mądrości, inni tworzą jej jakby majestatyczny pawilon, zasypany brylantami i innymi drogimi kamieniami, jeszcze inni ozdabiają jej królewski płaszcz, tkaninę ze złota i światła.
Modlitwa do siedmiu świętych duchów.
O najszczęśliwsi aniołowie, którzy zasłużyliście na otrzymanie tak ważnej funkcji towarzyszy wielkiej Matki Bożej ! Widząc ją tak ubogaconą w łaski, ozdobioną tak wieloma cnotami, przybraną tak wieloma zasługami, z pewnością cieszyliście się również tu, na ziemi, rajem zadowolenia i radości. A gdy Przenajświętsza Panna obdarzała was swoim dobrotliwym spojrzeniem, czuliście, iż zalewa was nowa radość i przyjemność, gdy uznaje w was towarzyszy tego żywego skarbu, jak jeden z was objawił św. Brygidzie słowami: Et ideo vere credibile est, Angeli ex hoc thesauro non modicum exultasse*. Z wami, o święci aniołowie, współraduję się tym najszlachetniejszym zadaniem, którym zostaliście uczczeni, i tą nieogarnioną radością, którą z niego czerpiecie. Ach, błagajcie samą Królową, by nie odmówiła również mnie, choć jestem grzesznikiem, bycia jej sługą. Pragnę ją czcić i z oddaniem służyć jej przez cały czas swojego życia.
* Et ideo vere credibile est, Angeli ex hoc thesauro non modicum exultasse - łac. i zaprawdę wiarygodne to jest, aniołowie z tego skarbu nie przestają się radować.
Jak czcić siedmiu świętych duchów.
Ku czci siedmiu świętych duchów stojących w gotowości przy tronie Bożym, wśród których wymieniany jest po imieniu św. Rafał, zaleca się odmówić cztery razy Ojcze nasz i cztery razy Chwała Ojcu. Cztery razy Ojcze nasz odmówić ku czci świętych Michała, Gabriela i Rafała oraz naszego Anioła Stróża. Cztery razy Chwała Ojcu ku czci pozostałych świętych duchów trwających przy tronie Bożym, którymi są Uriel, ogień Boży, czyli anioł, który wzbudza w naszych sercach miłość Bożą; Schealtiel, anioł modlitwy, który przedstawia Bogu nasze modlitwy i poświęcenia, a także łączy nasze serce z Bogiem; Jehudiel, a więc anioł, który daje nam natchnienie do głoszenia Boga na ziemi; i wreszcie Barachiel, czyli anioł, który uzyskuje dla nas błogosławieństwo Boże i nagradza nasze dzieła.